תיק שטח בטיחות אש הוא אוסף של מסמכים ומידע חיוניים הנוגעים לבטיחות האש של בניין. הוא מוגש לשירותי הכבאות וההצלה בהתאם לחוק, כשהמטרה העיקרית היא לסייע למאמצי חירום בתוך המבנה.
בתוך תוכן תיק השטח תמצאו מידע המפרט את מיקום המבנה, פרוטוקולי תקשורת, מפרטי תשתית, הערכות סיכונים, הנחיות תפעוליות בשעת חירום, צילומים ועוד. לאחר ההגשה, שירותי הכבאות מאגדים את נתוני הבניין החיוניים לטופס ייעודי המיועד לשימוש המוקד התפעולי בשלבים הראשונים של כיבוי אש או מצבי חירום אחרים.
ההנחיות להכנת תיק שטח, כמו אילו מבנים דורשים זאת ותוכנו הספציפי, מפורטות בצו 503 של נציב כבאות והצלה, המכונה "הוראת נציב 503".
אם אתם מוצאים את עצמכם זקוקים להכנת תיק בשטח, פנו מיד לנ.מ. בטיחות, מומחה בטיחות אש עם ניסיון רחב בהכנת כל תיקי שטח.
מדוע יש צורך בתיק שטח?
מאחורי הכנת והגשת תיק שטח לשירותי הכבאות עומדות מספר סיבות ומטרות. הסיבה העיקרית, אם כי לא היחידה, היא ציות לחוק. כדי להבטיח אישורים ורישיונות שונים, כגון היתרי אכלוס או רישיונות עסק, עליך להגיש הוכחה להגשת תיק בשטח. יתרה מכך, החוק מחייב בעלי מבנים, יזמים ובעלי עסקים להבטיח בטיחות אש בחצרים שלהם. אי ביצוע זה עלול להוביל להשלכות משפטיות במקרה מצער של חירום או תאונה נוספת.
הסיבה השנייה והקריטית יותר מאחורי הגשת תיקי שטח היא הגנה על נפשות ורכוש. למרות שזה עשוי להיות מאתגר לדמיין תרחישי חירום הגורמים לפגיעה בחיי אדם וברכוש בחיי היום-יום שלנו, הסטטיסטיקה מגלה כי התרחשויות כאלה אינן בלתי אפשריות. תיק שטח מקיף, בעצם "תעודת זהות" של בניין, מצייד את שירותי הכבאות וההצלה לנהל ביעילות מצבי חירום כמו שריפות, קריסות מבנים או כל אירוע המסכן את דיירי הבניין.
אילו מבנים דורשים תיק שטח בטיחות אש?
לפי סעיף 3 להוראת הנציב 503, הדרישה להגשת תיק שטח לשירותי הכבאות חלה בנסיבות הבאות:
- בנייני מגורים רבי קומות שגובהם עולה על 29 מטר מהכניסה הראשית.
- אולמות שמחות ששטחם עולה על 750 מ"ר בתוך בניין.
- אצטדיונים וזירות ספורט עם מקומות ישיבה ליותר מ-1000 איש.
- בנקים עם 2 קומות ומעלה ושטח רצפה מעל 1000 מ"ר.
- בתי אבות או בתי עידן הזהב עם 50 מיטות או יותר.
- בתי מלון ופנסיונים עם מעל 35 מיטות.
- מבני תעשייה, מסחר, שיווק ושירותים ציבוריים בשטח של יותר מ-2000 מ"ר.
- בתי קולנוע, אולמות כנסים, תיאטראות ומקומות בילוי המוגדרים בתקנות שירותי הכבאות בשטח הרצפה העולה על 1000 מ"ר.
- בנייני משרדים בשטח מעל 2000 מ"ר או בעלי 4 קומות ומעלה.
- מבני מוזיאון ששטחם עולה על 1000 מ"ר.
- מרכזים מסחריים וסופרמרקטים בעלי שטח קומה מעל 2000 מ"ר או עם 4 קומות ומעלה.
- קניונים.
- מסופי נוסעים לתחבורה ציבורית (למשל, תחנות אוטובוס מרכזיות, תחנות רכבת) בשטח העולה על 5000 מ"ר.
- אוניברסיטאות ומכללות.
- בתי חולים ומוסדות רפואיים בשטח העולה על 500 מ"ר.
- כפרי נוער.
מתי יש להגיש תיק שטח בטיחות אש?
העיתוי להגשת תיקי שטח משתנה בהתאם לתרחישים שונים, במיוחד בין בניינים חדשים לבניינים קיימים:
- מבנים חדשים: יש להגיש תיק שטח עם סיום הבנייה ולפני האכלוס.
- מבנים קיימים: זה בדרך כלל חלק מהביקורת התקופתית של שירותי הכבאות הנערכת בתוך הבניין.
בנוסף, ייתכן שתידרש להגיש תיק שטח במצבים הבאים:
- לאחר ביקורת תקופתית של שירותי הכבאות בבניין. חשוב לציין כי צו נציב 503 קובע כי יש לעדכן את תיק השטח מדי שנה.
- לצורך קבלת רישיון עסק.
- לקבלת טופס 4 (טופס אכלוס).
מי אחראי על הכנת תיק שדה בטיחות אש?
במקרים בהם עולה הצורך מביקורת תקופתית של שירותי הכבאות בנכס קיים, על בעל הנכס להגיש את תיק השטח. לגבי נכסים בהקמה רשאי היזם גם להיות מחויב להגיש תיק שטח. באופן דומה, הגורם האחראי להגשת תיק השטח בעת בקשה או חידוש רישיון עסק הוא בדרך כלל בעל העסק.
חשוב להבחין בין הגורם הנדרש להגיש את תיק השטח לבין האדם שמכין אותו. הראשון, כאמור, מתייחס לגורם הרלוונטי הקשור למבנה (בעלים, יזם, בעל עסק וכו'). האחראי על הכנת תיק השטח הוא קצין בטיחות האש, המוסמך כדין לערוך תיקים כאלה.
מה צריך לכלול תיק שטח בטיחות אש?
לפי הוראת נציב 503, קובץ השטח צריך לכלול את המרכיבים הבאים (עם דרישות מפורטות המפורטות בצו):
- מידע על המבנה.
- תיאור סביבת המבנה.
- תיאור מערכות אספקת מים וציוד גילוי וכיבוי אש בתוך המבנה.
- תיאור מקיף של המבנה.
- מידע לגבי מערכות החשמל והאנרגיה של הבניין.
- מערכת הפינוי של הבניין.
- דיאגרמות, תוכניות הנדסיות ותצלומים.
עבור מבנים המפורטים בנספח א' לצו נציב 503, דרישות נוספות כוללות:
- הערכת סיכונים.
- פירוט הפעולות שיש לבצע במהלך אירועים או תקלות בבניין.
- הכנת בעלי מבנים לטיפול באירועים.
בעוד המומחה לבטיחות אש מכין בדרך כלל את תיק השטח, מומלץ לבעלי עסקים, בעלי מבנים ובעלי עניין אחרים המעורבים בהגשת תיקי שטח להכיר את המבנה הכללי שלו ותכולתו. היכרות זו חשובה שכן אחת מדרישות צו נציב 503 היא הצהרה מבעל הנכס המאשרת את נכונות פרטי תיק השטח. יתרה מכך, יתרון בידע על פרטי בנייה קריטיים, במיוחד הקשורים למקרי חירום. פרטים אלה, או חלק מהם, עשויים להתגלות חיוניים במצבי חירום, במיוחד במצבי חירום שריפות.
כיצד להגיש תיק שטח בטיחות אש
בנוסף לדרישות המקצועיות לגבי הכנת תיקי שטח, צו הנציב 503 כולל מפרטים להגשת תיק השטח לשירותי הכבאות:
- יש להגיש את תיק השטח כמסמך מודפס ועל גבי תקליטור בפורמט בתיאום עם רשות הכבאות.
- בעת ההגשה יש לצרף הצהרה חתומה על ידי מנהל המפעל/עסק/בניין המאשרת את דיוק הנתונים שבתיק. הצהרה זו צריכה לכלול גם את שם מכין הקבצים.
- על עטיפת תיק השדה להציג את שם הבניין, כתובתו, תמונה ומספר טלפון חירום. שם הבניין, כתובתו ומספר טלפון חירום צריכים להיות גלויים גם בצד הצר של הכריכה.
בעלי מבנים נדרשים לעדכן את תיק השטח לפחות פעם בשנה. יש לשלוח עדכונים לשירותי הכבאות בכל פעם שיש שינוי משמעותי במבנה, כגון הוספה או הסרה של גורמי סיכון או שינויים במידע הרשמי ליצירת קשר או דרכי תקשורת בזמן תקלות.
אם אין שינויים מהותיים בפרטים הנ"ל, על בעלי מבנים ליידע את רשות הכבאות בכתב.
צור קשר עם נ.מ. בטיחות
אם אתם בעלי מבנה המחייב בהגשת תיק שטח, חשוב שתדעו נ.מ. בטיחות מציעים שירותי הכנת תיק שטח מקצועיים, תוך הקפדה על דיוק, זמינות ושירותיות.
אנו מציעים את השירותים הבאים:
- הכנת תיק שטח בהתאם לדרישות החוק
- עדכון תיק שטח
- ייעוץ בנושא בטיחות אש
אנו עובדים עם מגוון רחב של לקוחות, החל מבתי עסק קטנים ועד למבני ענק. אנו מציעים שירותים מותאמים אישית לצרכים של כל לקוח.
צרו קשר עוד היום כדי לקבל הצעת מחיר לשירותי הכנת תיק שטח.